Shortsen

Nu har jag börjat sy på mina shorts och än så länge har allting gått bra. Shortsmodellen är hög i midjan och är kort i benen samt har en osynlig dragkedja på vänster sida. Tyget jag valt att använda liknar det jag använt till klänningen/kappan, alltså ett tyg i en blandning av ylle och bomull. Detta tyg med högre procent bomull för att inte få en så tung känsla.

Till shortsen bestämde jag mig att inte använda ett eget ritat mönster utan gjorde om ett mönster jag redan hade genom att förlänga mittendelen (se bilden) samt att höja midja några centimeter. Eftersom det var svårt att veta hur hög midja jag ville ha så gjorde jag den extra lång så att jag fick ändra den vid första provningen.
Efter att ha klippt ut alla delar efter mönstret så bestämde jag mig för att tråkla ihop allt först, dels för att jag lättare skulle kunna prova plagget på min själv innan jag börjar sy och dels för att det är lättare att sy ett tråklat plagg än ett nålat. Efter första provningen märkte jag att både benen och midjan var för långa samt att höfterna behövdes sys in ett antal centimeter.
Så efter att ha nålat in alla ändringar från första provningen var det dags att börja sy. Sydelen är det enklaste i detta plagg för de riktigt kluriga är att få passformen bra.
Nu är nästan allting sytt och det ända som är kvar att göra är att sy i dragkedjan samt att sicksacka alla sömmar så att de inte går upp men de får bli nästa veckas problem.
Här ser man hur jag har förlängt plagget i mitten genom att klippa av mönstret på mitten och tejpa fast en utfyllnad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0